I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 5, 2010

Panduan Diet Untuk Golongan Darah A (Siri 1)


"Golongan darah O membakar lemak dari daging. Manakala golongan darah A menyimpan lemak sehingga berisiko tinggi mendapat penyakit Obesiti. selain itu, golongan ini memiliki asid lambung yang rendah sehingga sukar mencerna daging dan produk olahan susu."



Kajian Dr. Peter D' Adamo mendapati golongan darah A sesuai mengambil makanan yang mengandungi karbohidrat tinggi dan berlemak rendah. Contohnya buah - buahan dan sayur - sayuran. Hal ini kerana, golongan darah A mudah dijangkiti penyakit diabetes, jantung, dan kanser. Daya tahan penyakit golongan darah A tidak setanding dengan golongan darah O.

Pengambilan makanan yang sesuai menyebabkan golongan darah A memiliki lemak lebih rendah berbanding paras normal. Faktor rendah - tinggi ini berkait rapat mikroorganisma dalam sistem pencernaan.

Golongan darah A mengandungi bentuk darahh yang konsisten. Akibatnya, darah kelihatan lambat mengalir dan berlaaku penumpukan kotoran pada dinding arteri. Hal ini menyebabkan golongan ini berisiko tinggi mendapat serangan penyakit anemia, hati, hempedu, jantung, kanser dan stroke. Golongan darah A dikatakan gagal mengatasi tekanan disebabkan imunisasi sel yang rendah.

Makanan berprotein tinggi seperti DAGING tidak sesuai untuk golongan ini. Makanan yang digalakkan mengandungi anti oksida dan rantaian teratur.

KARBOHIDRAT
Sesuai :
  • Tepung beras, Oat, tepung gandum hitam, mi jepun, roti gandum oat.
Sederhana sesuai :
  • beras putih / merah / hitam, cornflakes, milet, sekoi, kanji, olahan gandum, gandum hancur, teoung ubi, tepung sagu, jagung, tepung gandum, roti.
Hindari :
  • Kulit gandum, benih gandum, flarina.
Jenis Daging

Golongan darah ini tidak sesuai memakan daging dan burung. Produk olahan daging menyebabkan golongan darah A mudah diserang penyakit kanser.
Sesuai :
  • TIADA
Sederhana sesuai :
  • Ayam, ayam belanda.
Hindari :
  • Daging lembu, daging burung, daging angsa, daging kambing, daging arnab, daging kerbau, daging itik.

Makanan Laut

Beberapa jenis ikan sesuai untuk golongan darah A. namun begitu, ikan berwarna putih tidak sesuai untuk golongan darah ini kerana mengandungi lektin yang menjejaskan sistem pencernaan.

Sesuai :
  • Ikan mas, ikan salmon, ikan kod, ikan patin, ikan kerapu, ikan bendeng, ikan lampan jawa, ikan sardin, ikan keli, monkfish.
Sederhana sesuai :
  • Ikan tuna, ikan talapia, kerang, ikan kakap, ikan bandeng, ikan yu, ikan kaloi, ikan halfmoon, ikan sturgeon, ikan trout.
Hindari :
  • sotong, siput, ikan grouper, udang, belut, ketam, udang karang, kepah, tiram.



No comments:

Post a Comment